Rejestracja drona w Tajlandii – Aktualizacja: grudzień 2025

UWAGA
Od 9 grudnia do odwołania w 7 regionach graniczących z Kambodżą obowiązuje zakaz latania dronami.
Dotyczy to stref z obecnością wojska obszarów operacji oraz rejonów wokół wybranych lotnisk zaznaczonych na mapie obok.
Nawet jeśli masz zarejestrowanego drona i wszystkie pozwolenia w tych miejscach nie wolno startować w ogóle.
Przed każdym lotem sprawdzaj aktualne komunikaty CAAT i mapę żeby mieć pewność że twoja miejscówka nie leży w strefie zakazu.

W pozostałych prowincjach obowiązują normalne zasady.

Jeśli chcesz latać dronem w Tajlandii, w pełni legalnie, bez obaw o problemy prawne, to mam dobrą wiadomość. Przygotowałem dla Ciebie instrukcje krok po kroku jak uzyskać niezbędne pozwolenia.

Ten post zawiera linki afiliacyjne. Kupując ubezpieczenie z naszego linku zapłacisz za nie tyle samo, a część z tej kwoty trafia na nasze konto i wspiera proces tworzenia kolejnych materiałów z podróży.

Jakie drony trzeba rejestrować?

Prawo wymaga rejestracji wszystkich dronów które mają kamerę oraz wszystkich o wadzie powyżej 2 kg, a więc wszystkich którymi praktycznie jesteśmy zainteresowani latać.

Jak wygląda rejestracja?

Pełnej rejestracji można dokonać w ciągu jednego dnia, choć czasem może zająć to dłużej. Dlatego warto się przygotować i wykonać możliwe kroki jeszcze przed podróżą do Tajlandii. Rejestracja w CAAT wymaga tajskiego numeru telefonu do utworzenia konta, za to potwierdzenia rejestracji dostaje się natychmiast. A rejestracja w urzędzie NBTC wymaga posiadania pieczątki z wizą w paszporcie, przez co cały proces możesz zakończyć dopiero po przekroczeniu granicy Tajlandii. Nawet jeśli planujesz być tylko kilka dni w Tajlandii, wcześniejsze przygotowanie się może zapewnić ci legalne i bezproblemowe latanie. Całkowity koszt to około 120 PLN + karta SIM.

Jeszcze przed podróżą możesz kupić odpowiednie ubezpieczenie. Później w Tajlandii kupić tajski numer telefonu i z nim oraz ubezpieczeniem możesz ubiegać się o rejestrację w Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT). Równocześnie, możesz zarejestrować drona w National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), do którego wymagana jest w paszporcie pieczątka wjazdu do Tajlandii.

Rejestracja dzieli się na 4 kroki:
1. Zakup ubezpieczenia (np. Aeropolisa)
2. Rejestracja Pilota i test w CAAT
3. Rejestracja drona CAAT
4. Rejestracja drona w NBTC
5. Opłacenie rejestracji w NBTC

Krok 0: Przygotowanie dokumentów

Do rejestracji drona potrzebujesz:
1. Tajski numer telefonu
2. Zdjęcie paszportu
3. Zdjęcie wizy w paszporcie
4. Potwierdzenie zakupu drona
5. Informacje o dronie:
– Marka
– Model
– Zdjęcia drona
– Numer seryjny drona
– Zdjęcie drona z widocznym numerem seryjnym i kodem QR
– Numer seryjny kontrolera
6. Dodatkowe dokumenty:
– Deklaracja dla NBTC „Owner Declaration of Conformity” (szablon)

Krok 1: Ubezpieczenie

Ubezpieczenie jest pierwszą rzeczą którą możesz załatwić jeszcze przed podróżą do Tajlandii. Ubezpieczenie musi być na kwotę co najmniej 1 000 000 THB, pokrywać terytorium Tajlandii oraz być w języku angielskim. Możesz skorzystać z dowolnego ubezpieczenia które spełnia te założenia.

Ja zdecydowałem się skorzystać z polskiego ubezpieczenia: Aeropolisa. Ubezpieczenie to jest przygotowane w języku polskim oraz angielskim. Obejmuje cały świat z wyłączeniem USA, Kanady i Japonii. Kosztuje 91zł.

Zakup ubezpieczenia Aeropolisa:

Na stronie: https://aeropolisa.pl/drony/oc-pilota-drona interesuje Cię “Wariant Basic” z sumą gwarancyjną 200 000 zł.
Obok napisu “Loty zagraniczne” wybierz “dodaj” i odpowiedz na trzy pytania zgodnie z Twoją sytuacją. W przypadku rekreacyjnych lotów w Tajlandii małym dronem najprawdopodobniej będzie to:

– “Czy pilot będzie przeprowadzał loty statkiem powietrznym o masie powyżej 25kg?” – NIE
– “Czy pilot będzie wykonywał loty poza terytorium RP z wyłączeniem USA, Japonii i Kanady?” – TAK
– “Czy pilot będzie wykonywał loty w […] celach komercyjnych […] udziału w zawodach, zorganizowanych imprezach, pokazach […]” – NIE

Po zatwierdzeniu odpowiedzi cena wariantu zmieni się na 91 zł/rok, a obok lotów zagranicznych będzie zielony napis “dodane”.

Kliknij przycisk “Wybieram” pod pierwszym wariantem za 91zł.

Na kolejnej stronie uzupełnij swoje dane.
W kategorii jakiej będą wykonywane loty wybierz “otwarta”.


Po wypełnieniu danych zaakceptuj oświadczenia. Na kolejnej stronie będzie podsumowanie. Musisz zaakceptować pierwsze cztery oświadczenia (dwa ostatnie są opcjonalne). Kliknij “Potwierdzam poprawność danych i kupuję ubezpieczenie”.

W ostatnim kroku dokonaj płatności. Po opłaceniu, ubezpieczenie otrzymasz emailem.

Pamiętaj że to nie jest wyłącznie “papierologia” na potrzeby pozwolenia. To jest normalne ubezpieczenie OC i jeśli będziesz miał nieszczęście i spowodujesz jakieś straty podczas urlopu w Tajlandii lub w Polsce, np. dron spadnie na kogoś lub na coś, to ubezpieczenie może pokryć potencjalne koszty.

Krok 2: Rejestracja pilota i test CAAT

Proces rejestracji pilota w CAAT składa się z:
– utworzenia konta na stronie CAAT
– ukończenia testu i otrzymania licencji pilota drona <25kg

Utworzenie konta w portalu UAS
Wejdź na stronę urzędu i zacznij od zmiany języka na angielski w prawej górnej części strony. Następnie wybierz “Create a new Account”. W kolejnym kroku podaj tajski numer telefonu na który zostanie wysłane jednorazowe hasło niezbędne do utworzenia konta. Potwierdź swój numer telefonu otrzymanym kodem SMS. Następnie utwórz konto wybierając metodę rejestracji “CAAT”. Wprowadź swoje dane, potwierdź warunki oraz zasady i potwierdź wprowadzone dane. Po potwierdzeniu będziesz mieć utworzone konto.

Test na licencję pilota drona
Zaloguj się na swoje konto UAS. Kliknij przycisk “Basic pilot registration below 25”. Wypełnij formularz swoim adresem w Tajlandii pod którym będziesz przebywać, prześlij zdjęcie paszportu z twoimi danymi, zaznacz pola wyboru w części “self declaration form, wybierz “Next” i potwierdź swoje dane. Dalej pojawi się strona zawierająca materiały z których będą pytania oraz ogólne informacje o teście.

Test może trwać maksymalnie 40 minut, po tym czasie zostaje automatycznie zakończony. Test składa się z 5 części poświęconych poszczególnym działom i ma 40 pytań w tym kilka losowo innych. Aby zaliczyć test należy odpowiedzieć poprawnie na 75% pytań.
– Prawo i przepisy lotnicze – 13 pytań
– Wiedza ogólna – 8 pytań
– Przestrzeń powietrzna – 6 pytań
– Czynniki ludzkie – 6 pytań
– Procedury operacyjne – 7 pytań

Chcesz poznać pytania i odpowiedzi?

EBOOK
Test na Pilota drona

Pytania z opracowaniem

Od razu po zakończeniu testu wyświetlona jest informacja o wyniku. Jeśli wynik był pozytywny, od razu nadana jest licencja pilota. jeśli wynik jest negatywny to można przystąpić do testu kolejny raz po upływie 24 godzin.

Krok 3: Rejestracja drona w CAAT

Proces rejestracji drona w CAAT składa się z:
– rejestracji drona na portalu UAS
– umieszczenia numeru drona na dronie

Rejestracja drona na portalu UAS
Zaloguj się na swoje konto UAS. Przejdź do zakładki “Drone” (znajduje się w lewej części strony). Kliknij przycisk “Register a drone below 25kg”. Na kolejnej stronie będą wypisane podstawowe zasady korzystania z dronów i obowiązujące przepisy, kliknij “Start filling out the registration form”.

Na kolejnej stronie musisz wybrać cel latania dronem, wpisać informacje o swoim dronie i ubezpieczeniu, przesłać kopię polisy ubezpieczeniowej, kopię potwierdzenia zakupu drona, zdjęcie drona oraz klikając ptaszka potwierdzić że: masz 20 lat, nie zostałeś prawomocnie skazany na karę pozbawienia wolności za przestępstwa związane z narkotykami lub przepisami celnymi, oraz że nie stanowisz zagrożenia dla kraju.
Należy potwierdzić wprowadzone informacje.

Umieszczenie numeru drona na dronie
Po potwierdzeniu danych wyświetlony zostanie numer drona, który obowiązkowo należy na nim umieścić w widocznym miejscu, o wysokości czcionki co najmniej 3mm.

Po wykonaniu tych kroków rejestracja w CAAT jest zakończona.

Mapa Dronowa Tajlandii

Lataj dronem w Tajlandii bez stresu i bez zgadywania gdzie wolno.

Zdobądź dostęp do interaktywnej mapy ze strefami lotniczymi, parkami narodowymi, lotniskami i obszarami wojskowymi.
W kilka chwil sprawdzisz miejsce startu na telefonie, także w trybie offline.

Krok 4: Rejestracja drona w NBTC

Tą rejestrację możesz ukończyć dopiero po przekroczeniu granicy z Tajlandią i otrzymaniu pieczątki z wizą w paszporcie. Jednak jeszcze przed podróżą możesz utworzyć konto i uzupełnić je swoimi danymi aby już na miejscu wszystko poszło sprawniej.

Załóż konto na stornie NBTC i uzupełnij je wymaganymi danymi, jako adres polecam podać taki z Phuket lub Krabi – tamtejszy urząd akceptuje zgłoszenia najszybciej, w ciągu kilku godzin roboczych.

Po przylocie do Tajlandii zaloguj się na swoje konto, z górnego menu wybierz: Request Form -> UAV’s Radio Equipment Registration -> New registration of drone.

W części „Date of possession of a radio communications device” jeśli to Twój własny dron wybierz: „Temporarily imported into the country„. Obok wybierz „Visa” i wpisz datę początku i końca wizy oraz datę przekroczenia granicy Tajlandii.

„Information on external flight control aircraft.
Tu podaj wszystkie dane drona oraz zakres w jakim chcesz z niego korzystać. Dla przykładowego DJI Mini 3 wyglądałoby to tak:

W ostatniej części prześlij wszystkie niezbędne dokumenty:
– Zdjęcie paszportu
– Wypełnioną deklaracje „Owner Declaration of Conformity” (szablon)
– Zdjęcie drona
– Zdjecie numeru seryjnego drona z widocznym kodem QR
– Zdjecie numeru seryjnego kontrolera z widocznym kodem QR
– Zdjęcie pieczątki wizy z paszportu

Podczas wyboru urzędu który będzie rozpatrywał podanie, zwróć uwagę który ma najmniejszą kolejkę podań. Wyślij wniosek.

Ubezpieczenie Turystyczne AXA

Podróż do Tajlandii to przygoda życia! Nie pozwól, by nagłe wypadki zepsuły Ci podróż. Dzięki naszemu poleceniu otrzymasz 30% zniżki na sprawdzone ubezpieczenie turystyczne AXA, które pokryje koszty leczenia, transportu medycznego i wiele innych niespodziewanych wydatków.

To niewielki wydatek, który daje ogromny spokój, szczególnie gdy jeździsz skuterem w egzotycznym kraju.

#afiliacja

Krok 5: Opłata rejestracyjna w NBTC

Po akceptacji formularza dostaniesz wiadomość email i możesz pobrać dokument płatności. Zabierz go razem z paszportem do banku Krungthai i zrób opłatę w wysokości 214 THB + 10 THB opłaty za płatność. Potwierdzenie płatności w systemie NBTC zwykle pojawia się na drugi, lub trzeci dzień.

Wydrukuj!

Uzyskane potwierdzenia rejestracji w NBTC, CAAT oraz ubezpieczenie najlepiej zawsze mieć przy sobie! Wydrukuj je lub pobierz na telefon, żeby w razie kontroli szybko je znaleźć nawet bez internetu. I pamiętaj, żeby przed lotem umieścić na dronie jego numer uzyskany podczas rejestracji w CAAT.

Odświeżenie rejestracji

Licencja pilota w CAAT jest ważna przez 2 lata, a rejestracja drona jest bezterminowa. Za to rejestracja w NBTC jest tylko na czas wizy. Jeśli przedłużasz wizę, to potrzebujesz przedłużyć też rejestrację drona na stronie NBTC i zapłacić. Tak samo jeśli ponownie przekraczasz granicę Tajlandii i dostajesz nową wizę, to potrzebujesz znowu zarejestrować drona w NBTC i zapłacić. Oczywiście jeśli chcesz nim nadal latać.

Gumowych palm! 🌴

Rejestracja drona w Tajlandii może wydawać się nieco skomplikowana, ale z pomocą tego wpisu pójdzie Ci szybko i sprawnie. Pamiętaj że latanie dronami podlega pod prawo lotnicze i całkiem łatwo jest wpaść w poważne problemy z prawem. Polecam robić to zgodnie z przepisami danego kraju, żeby latać bez stresu.

Wspaniałej podróży do Tajlandii i świetnych ujęć z drona!

Wesprzyj nas kawą!

Pomogliśmy Ci w przygotowaniach do podróży? Możesz nam postawić kawę! Twój gest będzie dla nas ogromnym wsparciem i motywacją do dzielenia się kolejnymi wskazówkami!

Może Cię zainteresuje:

162 Komentarzy

  1. Cześć,
    Jadę na tygodniową wycieczkę do Tajlandii, chciałem ze sobą zabrać drona, ale trochę przeraża mnie liczba kroków potrzebnych do jego rejestracji. Nie sama liczba bo wszystko super wyjaśniłeś – dzięki – ale bardziej w kontekście długiego procesu oraz kroków które można wykonać dopiero po przylocie versus czas potrzebny na akcept. Nie planowałem też nabywać tamtejszej karty sim.
    Chyba sensowniej jest zrezygnować, co sądzicie z praktyki?

    1. Cześć!
      Wąski gardło obecnego procesu to w tej chwili rejestracja w NBTC gdzie trzeba chwile poczekać, i powiedział bym że średnio trzeciego dnia ma się pozwolenie z NBTC, choć czasem potrafi zająć to dłużej. Także doskonale rozumiem że przy tygodniowym wypadzie to nie do końca ma sens.
      Moim zdaniem, jak jedziesz na tak krótko, to lepiej skorzystasz jak się skupisz na doświadczaniu Tajlandii niż bieganiu po bankach i stresowaniu się dronem. A Tajlandia ma to do siebie że jak raz się ją odwiedzi, to potem się tam wraca 🙂
      Udanego wyjazdu!

    1. Cześć!
      Najrozsądniejsze wydaje mi się poczekać na przylot i zakup numeru w Tajlandii. Nowy system wydał mi licencje pilota oraz rejestrację drona natychmiast. Także nie ma już tego problemu że trzeba czekać kilka dni na potwierdzenie. I można to robić niezależnie i równocześnie z NBTC.

      Przed podróżą sugeruję zapoznać się z dokumentami które są dostępne na stronie głównej UAS, pod przyciskiem „Basic Knowledge for Drone Pilot” – to z nich przygotowane są pytania do testu. Potem od razu po przylocie utworzyć konto, zrobić test i zarejestrować drona.
      Ja sam zauważyłem ten problem z testem, i właśnie kończę pracę nad ebookiem z opracowaniem pytań i odpowiedzi do tego testu, tak aby każdy mógł się jeszcze łatwiej przygotować i zdać go bez stresu, za pierwszym razem. Powinienem go skończyć w ciągu najbliższych kilku dni.

    2. Tajski numeru telefonu można wynająć na chwilę, właśnie do takich rejestracji. Jest to wirtualny numer, który działa przez kilka godzin. Koszt to jakieś 0,5-2 €. Jest kilka stron z tą usługą, np. Receive-SMS, SMS-Man, Pinger TextFree, Sonetel, Hushed

  2. Hejka czy gdzieś jest dostępny ten test który jest do rozwiązania na CAAT, i pytanie czy ktoś go rozwiązywał czego on dotyczy, jak się do niego przygotować ?

    1. Cześć!
      Ten test jest dostępny po zarejestrowaniu na portalu CAAT. Test to QUIZ z 40 pytaniami jednokrotnego wyboru. Na portalu dostępne są dokumenty z informacjami do każdego działu pytań na podstawie których są przygotowane pytania. Dotyczy oczywiście prawa dronowego w tajlandji, w jakich miejscach sprawdzać informacje o strefach lotniczych, jak daleko można latać dronem, fizyka dronów i tym podobne. W tekście posta umieściłem zdjęcie z pierwszymi trzema pytaniami, możesz sobie na to spojrzeć 🙂

      Test już rozwiązywałem, i ukończyłem go za pierwszym razem, po dokładnym przeczytaniu i analizowaniu dostarczonych dokumentów. W tej chwili pracuję nad dokładnym opracowaniem odpowiedzi do wszystkich pytań z tego testu, tak aby uprościć to osobom które chcą to zrobić szybciej i bezstresowo. Myślę że w ciągu kilku dni powinien być gotowy. Trochę z tym schodzi bo odpowiedzi potrafią być nieprecyzyjne, przez co muszę weryfikować angielskie i tajskie wersje pytań oraz dokumentów których tłumaczenie też nie zawsze jest 1:1 zgodne z angielskim. Jeśli Ci się spieszy i chciałbyś mieć dostęp wcześniej to daj znać na email lub instagram.

      1. Witaj,

        A co w przypadku jeśli wysłałem wszystkie dokumenty do CAAT 22 grudnia 2024 (do dnia dzisiejszego brak odzewu), a teraz widzę, że jest jakiś jeszcze test? Wszystko robiłem z twojego poradnika i się dzisiaj zaskoczyłem, że jakiś doszedł nowy punkt 🙂

        1. Cześć!
          Nie widziałem nigdzie informacji co w takiej sytuacji, ale wydaje się logicznym jak system pozwalał na rejestracje do 27 grudnia to powinni je jeszcze rozpatrywać.
          Na twoim miejscu sprawdził bym status rejestracji, i jak nie ma żadnej informacji o anulowaniu to dał bym im trochę czasu na akceptację rejestracji w starym systemie.

          Na odpowiedź od CAAT, czy ten nowy test jest wymagany od osób która mają starą rejestrację też czekam. Będę dawał znać jak dostanę odpowiedź

        2. Ja rejestrowałem 24 bez testu i dzisiaj sprawdziłem po zalogowaniu na Caat i miałem status approved. Wydrukowałem sobie decyzję i teraz ogarnę wstępnie Nbct

  3. Cześć,
    złożyłem wniosek o rejestrację drona w CAAT 3 Grudnia. Dzisiaj otrzymałem potwierdzenie (11.12).
    Zakupiłem polecaną przez ciebie polisę Aeoropolisa.
    Wszystko przeszło sprawnie i skutecznie.
    Dzięki!

  4. Cześć,
    Zrobiłem rejestracje w CAAT, jednak prócz samego drona DJI dodałem również drony FPV – własna konstrukcja, przerabiałeś może już ten temat ? Wszędzie podaje numer drona od DJI bo tylko on ma numer i kod QR. Zastanawiam się również czy w CAAT trzeba rejestrować każdego osobno czy mogę tak jak to zrobiłem 3 drony w jednym podaniu. Co by nie było zdjęcia wysłałem całej 3.

    1. Miałem ten problem, ale zupełnie odpuściłem rejestrację customów, głównie właśnie przez braki numerów.
      A obecnie przerzuciłem się na Avatę, która ma te numery. Wiadomo, nie jest tym samym co 5’’, ale mam z nią jednak większe poczucie bezpieczeństwa że na nikogo nie spadnie i że sama wróci jak straci sygnał.

      1. Dziękuje za odpowiedź. W takim razie dam znać, jak to będzie wyglądało przy moim zgłoszeniu. Przy swoich FPV mam gps więc działa podobnie jak DJI przy braku sygnału.

        1. Cześć, No to CAAT przyjęło wniosek jednak sami z automatu wykreślili wszystko inne niż DJI. Więc albo każdego drona trzeba zgłaszać osobno (biorę 3) – co było by dziwne, albo to że nie podałem numeru seryjnego dronów FPV ( mogę podać tylko numery FC ). Co by nie było wydaje mi się, że największym problemem są zdjęcia z kodem QR o ile w dronach „sklepowych” nie ma takiego problemu to przy FPV takiego kodu nie ma. (może się znajdzie na poszczególne elementy wyposażenie, może).

        2. Cześć!
          Mi zawsze te formularze wyglądały tak jak bym miał każdego drona zgłaszać osobno i zawsze tak robiłem. Oczywiście działało. Ale też właśnie customów nie probowałem rejestrować.

          Jeśli zależy Ci na rejestracji tych dronów to sugerował bym pisać bezpośrednio do CAAT i od razu też z tymi samymi pytaniami do NBTC z pytaniami co i jak w takim przypadku. Odpisywanie trochę im zajmuje (2-3 tygodnie) ale zawsze byłem usatysfakcjonowany z udzielanych odpowiedzi. Jak dostaniesz odpowiedź to daj znać, bo to może być całkiem przydatne info dla kolejnych osób 🙂

          1. Jeśli bym miał 2 czy 3 tygodnie, to pewnie dalej bym się z tym bawił.
            Jednak wylatuje za kilka dni… więc co ma być to będzie 😉

            Dziękuje za pomoc Grzegorz i za fajne opisane procedury zgłoszenia. Naprawdę mi to pomogło.

  5. Witam.

    Zakupiłem dokładnie to samo ubezpieczenie które zosatało pokazane w poradniku jednakże przyszła mi odpowa z CAAT „The request was not approved
    The insurance does not specify the type of drone.” Czy mogłbym prosić o link do ubezpieczenia gdzie ubezpieczenie to napewno spełnia wszelakie wymagania urzędu CAAT?

    Pozdrawiam serdecznie
    Patryk

    1. Cześć!
      Ubezpieczenie które polecam tutaj jest sprawdzone przeze mnie i tylko dlatego je polecam, Jednak dostałem kilka dni temu też od innej osoby informację, że też miała z tym problem. Po ponownym złożeniu aplikacji jej zgłoszenie zostało zaakceptowane (z tym samym ubezpieczeniem). Napisałem już do CAAT w tej sprawie i czekam na odpowiedź.

      Jeśli chcesz inne ubezpieczenie, które ma te wspomniane informacje, to możesz skorzystać z tajskiego MASII. Wcześniej na blogu je polecałem, jednak zrezygnowałem z niego bo proces ubiegania się o nie jest znacznie bardziej skomplikowany.

      Pozdrawiam z Koh Chang
      Grzegorz

      1. Cześć Grzegorz!

        Dzięki za odpowiedz! Faktycznie po ponownym złożeniu aplikacji z tym samym ubezpieczeniem moje zgłoszenie zostało zaakceptowane.

        Pozdrawiam,
        Patryk

        1. Cześć Patryk!

          Wielkie dzięki za wrócenie z tą informacją! Dobrze słyszeć że za drugim razem akceptują i mamy to już potwierdzone w drugim przypadku. Ta informacja na pewno przyda się kolejnym z tym problemem 🙂

          Pozostaje tylko życzyć udanego wyjazdu i świetnych ujęć z powietrza!
          Pozdrawiam Grzegorz

    2. Hej!
      Dostałem dziś odpowiedź na maila w sprawie odrzuceń wniosków związanych z ubezpieczeniem. Okazało się, że samo ubezpieczenie jest jak najbardziej poprawne i akceptowane przez CAAT. Problem leżał po stronie osoby przyjmującej zgłoszenia – popełniła błąd.
      Dobra wiadomość jest taka, że podjęto już działania, żeby takie sytuacje się nie powtarzały – odświeżono wytyczne dla pracowników.

      Teraz nikt nie powinien już mieć problemu z odrzuceniem wniosku z tego powodu! 🥳

  6. Cześć.
    Jestem na etapie rejestracji w NBTC. Na samym końcu w miejscu gdzie dodaje sie zdjęcia dokumentów w pozycji 3.1 Legal result, też trzeba coś dodac ?

    1. Cześć Piotr!
      Nie ma konieczności aby na polisie był numer seryjny drona. Wystarczy mieć tą polisę wykupioną i załączyć do wniosku.

    1. Dzień dobry,
      O zmianie stanu swojego zgłoszenia zostaniesz poinformowana mailem. Logując się na swoje konto na stronie CAAT, w zakładce „history” będziesz miała stan zgłoszenia i będziesz mogła tam też pobrać swoje potwierdzenie rejestracji.

  7. Witaj Grzegorzu! Serdecznie dziękuję Ci za tę publikację. Z Tobą pomyślnie przeszedłem przez wszystkie etapy rejestracji dronem za co serdecznie Ci dziękuję. Będąc już tu na miejscu i po uzyskaniu zgody od NBTC tylko jeszcze jedna rzecz jest dla mnie niejasna. Czy w Tajlandii tak jak w Polsce należy każdorazowo zgłaszać lot w jakiejś aplikacji takiej jak DroneTower?

    1. Cześć Daniel!
      Bardzo się cieszę, że poradnik okazał się pomocny i sprawdza się dla kolejnych osób.
      W Tajlandii wystarczy przejść przez opisane kroki rejestracji w CAAT i NBTC. Po zakończeniu rejestracji nie ma potrzeby zgłaszania każdego indywidualnego lotu, o ile przestrzegasz lokalnych zasad lotów dronem – np. trzymasz się z dala od lotnisk, parków narodowych i przestrzeni, gdzie obowiązują dodatkowe ograniczenia.
      Miłego latania!

  8. Hej. Mam pytanie do tego kroku:
    Załóż konto na stronie urzędu. Potem z menu wybierz Registration -> The Foreigner.
    Czy Wam też nie działa ten formularz 'The Foreigner’? Przenosi mnie na stronę główną…

    Dodatkowo, piszesz tutaj o tym, aby dołączyć do wniosku w CAAT: Kopie polisy ubezpieczeniowej drona. Ale jak mam ją załączyć skoro jest jeszcze nieopłacona i będzie dopiero na miejscu w Tajlandii?

    1. Cześć Marcin!
      Strona CAAT mi też średnio działała często nie ładując się. Zwykle po odświeżeniu załadowywała się i finalnie udało mi się te wnioski uzupełnić, choć czasem musiałem uzupełniać je drugi raz.

      Odnośnie ubezpieczenia, to dlatego, że może być to inne ubezpieczenie i nie musisz koniecznie korzystać z tego od tajskiego MASII. Ja właśnie sprawdziłem cały ten proces kolejny raz, tym razem z polskim ubezpieczeniem i w tym tygodniu będę aktualizował wpis polecając właśnie nowe polskie ubezpieczenie, które można bez problemu wcześniej wykupić i załączyć w tym wniosku.

    2. Hej,

      ja np wykupiłem zgodnie z sugestią Grześka z komentarzy Aeropolisę i tam opłacasz od razu 🙂 Czekam jeszcze na rozpatrzenie w CAAT.

      1. Hej Marcin,
        Jak poradziłeś sobie z przejściem przez formularz „the foreigner”? Mam ten sam problem, że cofa mnie ciągle na stronę główną.

        1. Cześć Patryk!
          Musisz najpierw zarejestrować konto. Możesz to zrobić na samym dole strony która ci się prawdopodobnie otwiera, pod tym wiekim obrazkiem, reklamą targów.

  9. Hej,

    a czy przypadkiem jak rejestruje drona w nbtc i wybiorę „no visa” to wtedy nie będę potrzebował visy do rejestracji i można to ogarnąć przed przyjazdem? Próbowałeś może w ten sposób?

    1. Cześć Daniel!
      Próbowałem już coś takiego zrobić, bo czytałem w necie że podobno da się zarejestrować jeszcze przed przyjazdem bez pieczątki. Jednak odrzucili mi podanie wskazując że mam przesłać zdjęcie pieczątki z paszportu. Zaakceptowali je po tym jak załączyłem zdjęcie pieczątki już po przylocie.

      Co do do wyboru „no visa”: wybranie wg dokumentacji, powinno oznaczać że przyznają rejestrację na 90 dni, a nie do końca wizy/pieczątki. A będę tego pewien na początku przyszłego tygodnia bo muszę jeszcze opłacić rejestrację drugiego drona którego dokładnie w ten sposób próbowałem zarejestrować 🙂

      1. Super,

        dzięki za odpowiedź. My lądujemy na Phuket 16 listopada, więc czekam z niecierpliwością na rozwój sytuacji w przypadku Twojej rejestracji 🙂

    1. Cześć Jakub!
      Biorąc pod uwagę, że tylko ubezpieczyciel wymaga potwierdzenia zakupu, myślę, że jeśli na paragonie będzie nazwa drona lub chociaż marka to istnieje szansa, że nie będą zwracać na to szczególnej uwagi 😉
      A nie mam bezpośredniego doświadczenia w takiej sytuacji. Sam zawsze składałem wnioski z fakturą, a nikt też do tej pory nie dzielił się podobnymi doświadczeniami.

      Jeśli możesz poczekać, to w przyszłym tygodniu osobiście wybieram się do CAAT, żeby zająć się swoimi sprawami związanymi z rejestracją i sprawdzić, czy uda się zarejestrować drona na polskie ubezpieczenie które nie wymaga dowodu zakupu.

  10. Cześć Grzegorz, czy udało Ci się potwierdzić możliwość nabycia polisy przez AeroPolisa? Czy jest opcja zaznaczenia wersji angielskiej, czy trzeba o to prosić dodatkowo? Czy też wystarczyła polska wersja? Rozumiem, że wystarczająca wtedy jeśli chodzi o wymogi jest ta opcja z ubezpieczeniem na 200k. PLN?

    1. Cześć Jakub!
      Niestety sprawy mi się skomplikowały. Moja poprzednia rejestracja dronów, na stary poprzedni paszport, jest ciągle ważna. W zeszłym tygodniu odrzucili mi tą nową rejestrację z ubezpieczeniem Aeropolisy, z powodu ciągle ważnej rejestracji drona. Napisałem już maila co mam z tym zrobić ale ciągle czekam na odpowiedź. Dlatego nie jestem ciągle w stanie potwierdzić czy to ubezpieczenie na pewno przejdzie.

      Aeropolisa wystawia od razu ubezpieczenie które jest w dwóch językach (polski i angielski) i nie trzeba o to dodatkowo prosić.

      W komentarzach poniżej JJ pisze że kupił ubezpieczenie: „Finansowa Chata za 104 zł/rok na cały Świat” i mu przeszło rejestrację w CAAT więc wydaje się że możesz spróbować z tym ubezpieczeniem jeśli ci się śpieszy. Jak spróbujesz i będzie ok to daj o tym znać to inni będą wiedzieli, że na pewno można też z niej skorzystać 🙂

    2. Część
      Właśnie wróciłem z urzędu CAAT w Bangkoku i zatwierdzili mi rejestrację z polskim ubezpieczeniem od Aeropolisa.
      Kupowałem ten wariant Basic o którym piszesz na 200 000 zł.

  11. Witam, jestem na etapie rejestracji w NBTC, wypełniłem wszystkie dane odnośnie mojej osoby i adres hotelu gdzie się zatrzymam, potem na dole klikam SAVE i dostaję komunikat Completed, wygląda że wszystko ok strona się przeładowuje ale dalej jestem w tym samym formularzu, nigdzie nie widzę opcji-części „Date of possession of a radio communications device”

    1. Cześć!
      Z tego co piszesz, wydaje mi się że ciągle jesteś na stronie zakładania konta lub modyfikacji swoich danych.
      Wspomniane pole „Date of possession[..]” jest widoczne jak już przejdziesz do rejestracji Drona. Aby tam przejść musisz z górnego menu wybierać: Request Form -> UAV’s Radio Equipment Registration -> New registration of drone

  12. Ja lecę na koniec października i to co się da, chciałem ogarnąć wcześniej. A Masii leci w kulki, bo drugi raz odpisali, że wkrótce załatwią sprawę i nadal nic.

      1. W końcu po dwudziestu dniach udało się dogadać z Masii. Ale jak najbardziej czekam na info jak z tym polskim ubezpieczeniem. Pozdrawiam

        1. Super, że udało się w końcu z nimi dogadać! Będę informował na bieżąco, jak tylko uda mi się coś ustalić z tym polskim ubezpieczeniem. Trzymaj się!

          1. Hej,
            właśnie dostałem info odnośnie papierów CAAT czekałem 8 dni.
            Ubezpieczenie mam wykupione w Finansowa Chata za 104 zł/rok na cały Świat.
            Dostałem pozytywną decyzję i zabieram się za NBTC 😉

            1. Cześć! Dzięki za info, super, że zaakceptowali polskie ubezpieczenie. Teraz z większym spokojem będę testował nowe opcje. Powodzenia z NBTC!

            2. Cześć Grzegorz, czy udało Ci się potwierdzić możliwość nabycia polisy przez AeroPolisa? Czy jest opcja zaznaczenia wersji angielskiej, czy trzeba o to prosić dodatkowo? Czy też wystarczyła polska wersja? Rozumiem, że wystarczająca wtedy jeśli chodzi o wymogi jest ta opcja z ubezpieczeniem na 200k. PLN?

            3. Część!
              Właśnie wróciłem z urzędu CAAT w Bangkoku i zatwierdzili mi tam rejestrację z polskim ubezpieczeniem od Aeropolisa. Także już je oficjalnie polecam, a w najbliższych dniach opublikuję aktualizację tego posta polecając już polskie ubezpieczenie.

  13. Cześć, czy polecacie inną stronę do wykupienia ubezpieczenia? Ponieważ na MASII nie ma do wyboru modelu DJI MINI 3, jest tylko MINI 3 PRO.

    1. Sprawdzonej alternatywy niestety nie mam. Myślę, że możesz do nich śmiało napisać na maila, że chcesz ubezpieczyć Mini 3, którego nie ma na stronie. Jestem pewien, że ci go ubezpieczą. Jakiś czas temu nie było tego wyboru dronów i samemu się wpisywało wszystkie dane drona. A na maile oni bardzo sprawnie odpisują.

      PS. Jak wszystko dobrze pójdzie, to w najbliższych miesiącach będę aktualizował posta, bo udało mi się namierzyć polską firmę, która ubezpiecza drony i oferuje ubezpieczenie po angielsku, a to powinno pozwolić zarejestrować drona w Tajlandii. A to też znacznie uprości cały proces przelewów, który jest trochę problematyczny w przypadku Masii ze względu na płatności. Tylko że jeszcze jestem przed całym procesem i nie jestem w stanie tego polecić, że działa i wszystko jest ok. Jeśli sam chciałbyś spróbować to chodzi o http://www.aeropolisa.pl

        1. Napisałem dwa maile do Masii i cisza. Skontaktowałem się z nimi na messengerze, odpisali że odpowiedzą na maila, ale do tej pory nic. Także kontakt z nimi wcale nie jest taki prosty.

          1. Szkoda, że tak to wygląda. Chyba nie pozostaje nic innego, jak dalej do nich pisać i liczyć na odpowiedź.

            Tak jak wspominałem, w Tajlandii niestety nie mam innych opcji do polecenia, bo wcześniej z Masii nie było problemu.

            Planuję być w Tajlandii w październiku, więc wtedy sprawdzę, jak działa to polskie ubezpieczenie. Nie wiem, kiedy Ty lecisz, ale jeśli później, to mogę Ci dać znać, czy wszystko poszło bez problemu z tym ubezpieczeniem.

    2. Witam,
      Lecę w grudniu do Tajlandii na 3tyg. Mam zamiar kupić drona i wziąć go ze sobą. Przeczytałem cały artykuł który jest bardzo użyteczny i w screenie dotyczącym NBTC widziałem rubrykę NO VISA. I moje pytanie brzmi czy lecąc na 3tyg co nie wymaga ode mnie robienia wizy, mogę zarejestrować drona bez wyrabiania, czy jednak mimo wszystko muszę zrobić wizę i bez tego nie uda mi się?

      1. Cześć!
        Nie trzeba wyrabiać wizy, aby zarejestrować drona. Daty, które się podaje, służą do określenia okresu ważności rejestracji. W przypadku braku wizy powinny one odpowiadać datom z pieczątek w paszporcie, które otrzymuje się podczas kontroli granicznej.

        Nigdy nie aplikowałem, wybierając opcję „no Visa”. Zauważyłem jednak, że w dokumentacji NBTC dotyczącej wypełniania tego wniosku napisano, iż wybranie pola „no Visa” oznacza, że będzie ona ważna od dnia zaakceptowania wniosku plus 90 dni.
        W ciągu miesiąca wybieram się do Tajlandii. Sprawdzę tę opcję i dam znać, czy mój wniosek zostanie pomyślnie zaakceptowany. 🙂

        1. Witam,
          Jestem wlasnie w trakcie rejestracji do NBTC i zaciekawiłeś mnie ta opcja „no Visa” , cytuje: „oznacza, że będzie ona ważna od dnia zaakceptowania wniosku plus 90 dni.” masz moze link gdzie znajdę do tej dokumentacji? Pozdrawiam Marek

  14. Witam,
    Jak opłacili Państwo ubezpieczenie? Ten ubezpieczyciel żąda przesłania skanu karty kredytowej, co wydaje się trochę dziwne i ryzykowne…

    1. Przesłanie zdjęć karty jest co najmniej alarmujące. Wszystkie opłaty robiliśmy na miejscu w Tajlandii w bankach. Proponuje zapytać ich o dane do przelewu i spróbować zrobić przelew międzynarodowy np. Revolutem. Nam już w kilku krajach się udało tak zapłacić. Mają mały procent prowizji, a przelewy zwykle dochodzą w ciągu kilku minut. Inni podróżnicy pisali nam że udało im się zapłacić przez znajomego w Tajlandii. Zostaje też pewny sposób płatności gotówką w banku w Tajlandii. Zajmuje to 30 min łącznie z czekaniem w kolejce.

    1. Za ubezpieczenie możesz spróbować zapłacić przez znajomego w Tajlandii albo przelewem międzynarodowym. Za to z płatnością dla urzędów jest ciężej bo kwit od nich jest w całości po Tajsku. Opłacenie tego w banku w Tajlandii zajęło nam 30 min razem z czekaniem w kolejce.

    1. Faktycznie niedawno się to zmieniło. Dzięki. Super bo można zacząć procedurę przed wyjazdem. Grzesiek już pracuję nad aktualizacja posta. Pozdrawiamy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *